Úspornejšie, ekologickejšie a lacnejšie
Ekologickosť ide ruka v ruke s úspornosťou ako energie, tak i surovín, vstupov. Koncový spotrebiteľ teda bude tieto produkty vyhľadávať nielen kvôli vlastnému „zelenému“ cíteniu, ale aj ušetrením peniazom. Čo je práve v krízovom období, keď má o niečo hlbšie do vrecka, priorita číslo jeden. „Do pozornosti sa sa dostanú napríklad parné pračky efektívnejšie využívajú vodu, spotrebúvajúce menej energie vďaka špeciálnemu motoru. Televízory, ktoré vďaka inteligentnému senzoru upravujú jas obrazovky v závislosti od okolitého osvetlenia, čim šetria oči a znižujú spotrebu až o 50%,“ uvádza príkaldy Jakub Švestka, PR špecialista LG Electronics CZ a dodáva: „V súčasnej dobe sa sústreďujeme na environmentálne riešenia, vývin eko-dizajnu a na výrobu ekoproduktov, ktoré pomôžu vytvoriť bezpečnejší a čistejší svet, čo propagujeme aj prostredníctvom iniciatívy „Život je fajn, keď je zelený“.“ „Európska únia plánuje dokonca motivovať výrobcov vyrábať úspornejšie spotrebiče, a to kombinovane zvýhodnením v oblasti daní a označovaním ekologickým produktov eko značkou EU Flower, ktorá má spotrebiteľom pomôcť vybrať si z ponuky práve tie úsporné a ekologické. Naša spoločnosť vyrába stále ekologickejšie a úspornejšie výrobky, čoho príkladom je napríklad zisk 26 ocenení EU Flower,“ uvádza Ivana Katančíková, Ad&Pro Specialist, Sony Slovakia.
Nízka záťaž po všetkých stránkach
Keďže trh zatiaľ ťahajú ploché televízory „ekologické aktivity“ a pozornosť spotrebiteľov sa sústreďujú do tejto kategórie. „Napríklad LED podsvietenie niektorých našich modelov televízorov konštrukčne spĺňa kritériá európskej normy ECO Flower, vďaka zníženiu príkonu. LED diódy neobsahujú ortuť, čím sa znižuje riziko nepriaznivého vplyvu na životné prostredie a zároveň sa zvyšuje bezpečnosť,“ opisuje Michal Rajninec, Marketing & Product Manager pre AV, Samsung Electronics. Miroslav Záhorec, marketing leader, Panasonic Slovakia, spol. s r.o. uviedol, že ich televízory s technológiou NeoPDP majú takisto radikálne zníženú spotrebu energie ani svojou konštrukciou nezaťažujú životné prostredie.
Marketing alebo ekológia?
Trocha hamletovská otázka sa vynára pri propagácii ekologických produktov. Ak je totiž dostatočne zdôraznená cena, dizajn, imidž a funkcionalita, ekológia je len jeden z doplnkových rozhodovacích faktorov. Hamletovská otázka rezonuje i pri pokusoch zaviesť tzv. „biele šrotovné“. Diskutabilný bol už prínos pre zníženie enviromentálnej záťaže po zavedení šrotovného na automobily. Pojem „šrotovné“ v spotrebnej elektronike tak naberá, i podľa odborníkov, skôr marketingový rozmer. »