Eko symbolika

13.08.2009 22:37

 Čo sa stane použitým obalom? Bude po vyhodení recyklovateľný? Situáciu uľahčujú už mnohé roky rôzne symboly a tzv. ekoznačky na obaloch. Okrem toho ovplyvňujú spotrebiteľské rozhodovanie. Ekológia totiž hýbe svetom.

Komunikatívna symbolikarecyklacia
Pamätáte si známu vetičku na školských zošitoch: „Až dosloužím chci do sběru"? Všimli ste si niekedy na obale jednoduché zobrazenie panáčika, ktorý vyhadzuje odpad do koša? Oveľa komplexnejšie informácie ako tieto dve jednoduché odporúčania smerom k spotrebiteľom tlmočia tzv. ekoznačky. Ekoznačka komunikuje informáciu o uskutočnenom ekologickom hodnotení výrobku a jeho vlastnostiach, uľahčuje zákazníkom orientáciu v celej škále výrobkov. Je dokladom, že výrobok minimalizuje negatívne vplyvy na zdravie a životné prostredie. Nie je však každá značka ekoznačka.

„Ekoznačka je dokladom, že výrobok minimalizuje negatívne vplyvy na zdravie a životné prostredie."

Trafiť do zeleného 
K obalom výrobkov sa vzťahuje označenie „Zelený bod", ktoré je niekedy spotrebiteľmi pokladané za ekoznačku. „Zelený bod" je registrovaná ochranná známka a je zobrazenie na obale znázorňuje zapojenie tohto obalu do systému zberu odpadov z obalov v obciach a symbolizuje, že obalový odpad bol zhodnotený v súlade so Smernicou EK. Bod označuje výrobky, za ktoré bol uhradený finančný príspevok na zber, triedenie a využitie obalu potom, čo sa stane odpadom. U nás je držiteľom licencie Envi-Pak, v Čechách Ekokom a v Nemecku Duales System Deutschland.

Istota recyklácie odpadového obalu je dosiahnutá až po „trafení sa" do zeleného, respektíve žltého či modrého kontajnera. V opačnom prípade sa nerecykluje.

Pod krídlami Modrého anjela
Jednou z najznámejších ekoznačiek je nemecký „Modrý anjel" (Der Blaue Engel). V Čechách sa používa jej obdoba, značka „Ekologicky šetrný výrobek", ktorú prepožičiava Ministerstvo životného prostredia ČR tým výrobkom (okrem potravín) a službám, ktoré spĺňajú stanovené kritériá. U nás máme zasa „Enviromentálne vhodný výrobok". Je to označenie pre výrobky, ktoré sú vyrobené v súlade so smernicami Ministerstva životného prostredia o produktoch rešpektujúcich životné prostredie. Environmentálne vhodný výrobok je národná environmentálna značka, ktorá je vlastníctvom MŽP SR a má verejnoprávnu povahu. Nepoužíva sa pre potraviny.

Európsky kvet
V poslednom desaťročí sa do povedomia spotrebiteľov dostáva tiež „kvet" (The Flower), čiže environmentálna značka EÚ. Všetky výrobky označené „kvetom" skontrolovali nezávislé orgány, či sú v súlade s prísnymi ekologickými a výkonnostnými kritériami. Európsky kvet pomáha spotrebiteľom identifikovať zelené produkty. Napríklad spotrebiče označené environmentálnou značkou musia byť ľahko rozobrateľné a recyklovateľné. Výrobcovia musia zadarmo ponúkať spätné vyzdvihnutie opotrebovaných výrobkov.

„Pre výrobcov a predajcov predstavuje ekoznačka pridanú hodnotu a konkurenčnú výhodu."

Spotrebiteľ mení trh
Obrazne povedané, zákazníci pozerajú cez „zelené okuliare". Nakupujú produkty také produkty, ktoré majú miernejšie dopady na vzduch, vodu a kvalitu pôdy a znižujú množstvo odpadov. Pre výrobcov a predajcov predstavujú „eko" symboly pridanú hodnotu k ich výrobkom a tiež konkurenčnú výhodu na narastajúcom trhu zelenších tovarov a služieb.

V Európe, ale aj inde, je „eko" symbolika nesmierne bohatá. Niektoré značky sa sústreďujú na čiastkové ekologické záležitosti, ako je recyklovateľnosť či biologická odbúrateľnosť, iné sú známe len v niektorých krajinách. Bohužiaľ mnoho „zelených" vyhlásení je umiestnených na produktoch bez akejkoľvek nezávislej kontroly a osvedčenia. Stáva sa, že značky, ktoré sú len pre nepotravinárske výrobky sa objavia aj na potravinách, pričom zákazník sa môže domnievať, že ide o produkt biologického alebo ekologického poľnohospodárstva.

zdroj: IN STORE Slovakia

 

Späť

Diskusná téma: Eko symbolika

Neboli nájdené žiadne príspevky.

k
Vytvorte si web stránku zdarma! Webnode